En fantastisk historie

Vi har hjulpet danskerne med at sende gavehilsner siden 1925

Hos Interflora har vi mange Ärs erfaring med blomstermarkedet. Hvert Ärti, har pÄ hver sin mÄde vÊret med til at skabe det brand, som vi kender i dag. Det netvÊrk af florister, der i starten gjorde det muligt at levere blomster landet og verden over, udgÞr stadig rygraden i Interflora, og de lokale blomsterbutikker er en afgÞrende del af den velfungerende organisation, som vi ser i dag.

Interfloras historie er historien om en virksomhed, der har fulgt med tiden og med rettidig omhu har formÄet at vokse med mulighederne og lÞbende tilpasset sig kundernes Þnsker og krav - med den fineste fornemmelse for balancen mellem tradition og fornyelse. 

BlomsterhÄndvÊrket er noget ganske sÊrligt!

I en tid hvor digitalisering ofte er lig med globalisering og standardisering, er Interflora forblevet tro mod blomsterhÄndvÊrket og den lokale forankring. Det er de lokale florister, hÄndvÊrkstraditionen og den til lejligheden bundne buket, der stÄr i centrum. 

BlomsterhÄndvÊrket er noget ganske sÊrligt!

Interflora Danmark stÄr stÊrkere end nogensinde

Den 26. august 2018 blev en historisk dag i Interflora Danmarks historie. Med overvÊldende flertal stemte medlemmerne pÄ en ekstraordinÊr generalforsamling for salg af Interflora Danmark til Interflora Frankrig. Beslutningen betyder et farvel til den medlemsejede struktur og et velkommen til at blive en del af en stÞrre europÊisk gruppe, der reprÊsenterer Interflora-blomsterhandlere i nu seks europÊiske lande.

Fakta: Bag om salget

Siden 1925 har Interflora Danmark vÊret den absolutte markedsleder pÄ salg og levering af blomsterbuketter til hele Danmark. I de senere Är har organisationen imidlertid oplevet en Þget konkurrencesituation, hvor en rÊkke danske og udenlandske aktÞrer har meldt sig pÄ det danske marked med fokus pÄ Interflora Danmarks kerneomrÄder.

PÄ trods af Þget konkurrence har Interflora ikke bare holdt, men udvidet sin markedslederposition. Der er dog nÊppe tvivl om, at konkurrencesituationen i de kommende Är vil blive hÄrdere i takt med, at store, internationale onlinemarkedspladser som f.eks. Amazon vil gÄ ind pÄ det danske marked. Det vil sÊtte krav til endnu hurtigere omstilling, yderligere investeringer og ikke mindst rettidig omhu.

Fakta: Bag om salget

Highlights

Interflora Danmark A/S

1925 - 2019

1904

Den tyske blomsterhandlerforening „Verband Deutscher BlumengeschĂ€ftsinhaber“ – VDB – stiftes i DĂŒsseldorf af 88 blomsterhandlere fra hele Tyskland.

1908

Blomsterhandler Max HĂŒbner tager initiativ til et samarbejde mellem blomsterhandlere i Berlin om levering af blomster til alle egne af byen med grundlĂŠggelsen af „Blumenspenden-Vermittlungs-Vereinigung" (BVV) – Blomstergave-Formidling-Foreningen – den 17. september.

1910

Florist’s Telegraph Delivery – FTD – etableres I USA med 40 medlemmer.

1914

MERKUR bliver logo for FTD.

1919

“Say it with Flowers” bliver FTDs senere verdensberþmte slogan.

1922

Blomsterhandler Carl JĂžrgensen fĂ„r under en ferietur i Tyskland indsigt i den tyske blomsterforsendelsesorganisation „Blumenspenden-Vermittlungs-Vereinigung” og melder sig efterfĂžlgende ind i denne forening samt I FTD. Han fik fĂžlgeskab af en rĂŠkke store danske blomsterhandlere, og hermed havde Danmark taget fĂžrste skridt ind i den internationale forsendelse af blomster.

1925

Ekspreslevering af Blomster – EB – stiftes i Odense den 26. marts som en speciel afdeling af Dansk Blomsterhandlerforening. Foreningens fþrste formand bliver Carl Jþrgensen.

1926

EB etablerer samarbejde med sÞsterorganisationer i Norge, Sverige og Finland. EB deltager ogsÄ pÄ et mÞde i Dresden med kolleger fra Tyskland, Østrig, Schweiz, USA og de Þvrige nordiske lande, hvor grundstenen lÊgges til et europÊisk samarbejde.

1927

FLEUROP stiftes som europĂŠisk hovedorganisation for blomsterformidlingsorganisationer. Max HĂŒbner bliver foreningens fĂžrste prĂŠsident og hovedsĂŠde bliver Berlin. FLEUROP er sammensat af de latinske ord ”Flores” og ”Europeae” = Blomster Europas.

1929

EB bliver kollektivt medlem af FLEUROP.

1931

FLEUROP Deutschland stiftes med 3.500 medlemmer og erstatter BVV. EB stifter en reklamefond – „5-þre fonden“ – med 5 þre af hver afsendt ordre.

1928-1937

EBs omsĂŠtning eksploderer:
1928: kr. 124.914
1929: kr. 193.351
1930: kr. 267.603
1931. kr. 333.914
1932: kr. 351.252
1933: kr. 388.417
1934: kr. 431.972
1935: kr. 487.015
1936: kr. 536.656
1937: kr. 581.170

1932

EB med 224 medlemmer nĂŠststĂžrst i Fleurop og med den stĂžrste omsĂŠtning pr. million indbyggere.

1935

EB stiller forslag pÄ Fleurops generalforsamling om sammenslutning af FTD og Fleurop sÄledes, at den enkelte blomsterhandler alt efter, hvor han bor, er medlem af Fleurop (hele Europa undtagen Storbritannien) eller af FTD, men stadig med udveksling af medlemsfortegnelser i begge organisationer. 

1936

EB har nu 310 medlemmer over hele landet.

EB fÄr beskyttet flg. navne:
    Foreningen af Ekspreslevering af Blomster i Danmark
    Sig det med Blomster
    Blomsterhilsen over hele Jorden
    Blomsterformidlingen

1938

374 medlemmer i EB.

    EB-markedsfþring: 1.000 balloner sendes op – heraf 175 med gavekort á kr. 15,- i forbindelse med Kongressen i Ålborg

    IndkĂžbsforeningen ”Sammenslutningen af 4. oktober 1938” stiftes med 75 medlemmer fra EB og DB. MĂ„let er at fĂ„ bedre priser pĂ„ blomster, planter og grĂžnt.

1939

NytĂ„rsgave til alle EB-medlemmer: KĂŠmpe termometer til facaden med slogan ”Sig det med Blomster”.

1940-45

Ingen markante initiativer i krigsÄrene.

1946

Carl JĂžrgensen vĂŠlges som Interfloras fĂžrste verdensprĂŠsident.

1947

INTERFLORA – Sig det med Blomster bliver nyt navn. Navnet EB bortfalder.

 

1952

E.M. Deichmann indvĂŠlges i Fleurop-Interfloras bestyrelse. (1952-1967)

1954

FLORAGRAMMET introduceres med stor kampagne. FĂžrste FLORAGRAM sendes til Dronning Ingrid. ”Sig det med Blomster” flytter ind i Blomsterhandlernes Hus pĂ„ Kroghsgade 1, KĂžbenhavn Ø

1955

VALENTINSDAG markedsfĂžres for fĂžrste gang af DB og INTERFLORA

Medlemstallet er nu pĂ„ 694 medlemmer. En intern undersĂžgelse viser, at der er stor forskel pĂ„ butikkerne i ordreudvekslingen. INTERFLORAs fĂžrste reklamefilm ”Sig tak til vĂŠrtinden med Blomster” vises i biografer over hele landet i perioden 11. marts – 7. april.

1956

INTERFLORA-DANMARK markedsfÞrer sig pÄ alle platforme: annoncer, plakater, biograffilm (129 biografer) og udstillinger. INTERFLORA-DANMARK stÞtter aktivt Ungarns-hjÊlpen. Danske FN-soldater i Sinai kan gratis sende en julehilsen hjem til familien i Danmark.

1957

FLORAGRAM-checken introduceres 10. december med stor pressekampagne til 100 dagblade.

1958

INTERFLORA-DANMARK overtager Gave Radio A/S, sÄ blomsterhilsener til og fra sÞfolk/passagerer fremover ekspederes gennem foreningen. INTERFLORA-DANMARK og Blomsterringen slutter sig sammen fra 1. december. Medlemstallet er nu 1.276.

1959

En ny bestyrelse pÄ 9 medlemmer vÊlges som led i harmoniseringen efter sammenslutningen af DB og Blomsterringen. 

1960

For fÞrste gang runder omsÊtningen 5 millioner kr. 

1961

FLEUROP INTERFLORA fÄr ny dansk verdensprÊsident med E.M. Deichmann. 28.326 medlemmer ekspederede over 17.761.504 ordrer til en vÊrdi af 588 mio. kroner. Efter sammenslutningen med Blomsterringen skifter foreningen navn til:
    

INTERFLORA Danmark - ”Blomsterringen – Sig det med Blomster”

1962

INTERFLORA-DANMARK og DB fÄr fÊlles bestyrelse med JÞrgen Leonard Abel (1962-1966) som fÞrste formand. GAVERADIO A/S udsender katalog til danske sÞfolk med stor omsÊtningsfremgang til fÞlge. Interflora Danmark gÄr i reklamesamarbejde med sÞsterorganisationerne i de skandinaviske lande. 

1963

OmsĂŠtningen runder 7,2 mio. kroner / 494.186 ordrer. Hermed har Danmark den stĂžrste fremgang med en stigning pĂ„ 155 flere afsendte ordrer per medlem i.f.t. 1962. Danmark indtager hermed en  fjerdeplads i Europa. Det fĂŠllesnordiske reklamesamarbejde har bl.a. fostret disse reklameslogans: En pige glemmer aldrig sit fĂžrste FLORAGRAM / Sig Tak til vĂŠrtinden – med blomster – send et FLORAGRAM og mange lignende.

1964

OmsĂŠtningen runder 8 mio. kroner / 554.778 ordrer. Et forsĂžg pĂ„ at oprette en ’Floragram-telefon’ pĂ„ et sĂŠrtjenestenummer til indtelefonering af et Floragram mĂ„ forelĂžbig opgives af tekniske grunde. INTERFLORA INCs Golden Mercury Award uddeles for fĂžrste gang og tilfalder Grev Lennart Bernadotte fra Sverige.

1965

OmsÊtningsfremgang pÄ 1.089.577 kr. pÄ ét Är er REKORD i Interfloras historie. OmsÊtningen er nu 9.1 mio. kroner / 583.810 ordrer. GAVERADIO A/S noterer fremgang pÄ 33% fra danske skibe. 62% af alle ordrer har selvvalgt leverandÞr. Der advares kraftigt mod reklamationer. En dÄrlig udfÞrt ordre fra en selvvalgt blomsterhandler har bevirket nedgang i ordreantallet fra pÄgÊldende skib. 

FLEUROP har fÄet tilgang af Ungarn og GrÊkenland og bestÄr nu af 14 lande. 
Danmark har laveste gennemsnitspris per interne ordrer med kr. 14,30. Frankrig topper suverÊnt med kr. 64,20. 

1966

Ny INTERFLORA-matrikel udsendes til alle medlemmer. FLEUROP-INTERFLORA kongressen afholdes i KÞbenhavn den 12.-13. juli i anledning af 20 Äret for organisationens stiftelse. OmsÊtningen runder 10 mio. kroner / Ordrer: 524.684. INTERFLORA tilbyder kombineret ur- og lysskilt pÄ 33 cm i diameter. 

1967

Blomsterhandler J. Leonard Abel, Aarhus reprÊsenterer Interflora-Danmark pÄ et PR-fremstÞd for Interflora i USA. Efter to uger havde den danske blomsterhandler deltaget i 32 TV-udsendelser, 10 pressemÞder, 3 radioudsendelser og 2 heldags binderidemonstrationer sammen med kolleger fra Tyskland, Mexico, Irland og Frankrig.  INTERFLORA-DANMARK ivÊrksÊtter en medlemsindsamling til fordel for italienske kolleger, der var blevet ramt af voldsomme oversvÞmmelser i byen Firenze. I alt indsamles kr. 7.000. Blomsterhandler P. Mammen, Kolding vinder verdenskonkurrence om ny forside til det internationale Interflora-katalog 1967. PrÊmien er pÄ 1.000 fleuriner. Nr. 2 er blomsterhandler Nick, Nr. Snede, som modtog 500 fleuriner.

Ordretallet falder med nÊsten 63.000 pÄ grund af den Þkonomiske krise.

1968

INTERFLORA-DANMARK mÄ notere stadig tilbagegang. I perioden 1967/68 falder omsÊtningen med kr. 1.175.075 (11.6%) og ordremÊngden med 84.988 ordrer. INTERFLORA-DANMARK/DB fÄr med et lille flertal pÄ generalforsamlingen vedtaget en helt ny kollektiv reklameplan for 1968/69 med tvungne reklamebidrag fra alle medlemmer. Bidraget belÞber sig til kr. 175 per medlem om Äret.

REKLAMEPLANEN skal sÊtte gang i blomstersalget igen og bestÄr af tre elementer: 
1. Generel behovsskabende kampagne med plakater pÄ stationer og annoncering
2. Kampagne for gaveblomster med annoncer, plakater, butiksmaterialer
3. Kampagne med aktuelle tilbud med annoncer, skilte i busser, vinduesstreamers

REKLAMEPLANEN skaber voldsom debat og udmeldelser. 

1969

INTERTELEFLORA etableres og skal udelukkende varetage salget af blomster og chokolade.

1970

INTERFLORA INCs ’The Golden Mercury Award’ tildeles Israels premierminister Golda Meir.

INTERFLORA-DANMARK mÄ trods den storstilede reklamekampagne notere fortsat tilbagegang i bÄde omsÊtning og ordremÊngde. Regnskabet viser et driftsunderskud pÄ kr. 44.259, og pÄ Ärets generalforsamling fremlÊgges en virksomhedsplan med et meget lavt aktivitetsniveau. Det er Þkonomisk meget svÊre tider, og det mÊrkes pÄ omsÊtningen pÄ bÄde Floragrammet og ude i butikkerne.

1971

INTERFLORA INCs ’The Golden Mercury Award’ tildeles Kong Gustav VI Adolf af Sverige. INTERFLORA-DANMARK oplever stadig tilbagegang i omsétning og ordretal. 
Medlemstallet er nu 850 medlemmer.

INTERTELEFLORA nedlĂŠgges efter to Ă„rs virke p.g.a. manglende succes.

INTERFLORA-DANMARK vedtager pÄ Ärets generalforsamling, at der fremover skal afholdes generalforsamling hvert andet Är. 

1972

INTERFLORA-DANMARK prĂŠsenterer et nyt gaveprogram: Buket med vase – En skĂ„l med arrangement af afskĂ„rne blomster – En skĂ„l med arrangement af planter.
    En sÊrlig forbrugerrettet brochure tilbydes alle butikker.   

    INTERFLORA-DANMARK flytter til Floras Alle i VanlÞse. 

    INTERFLORA-DANMARK overtager i samarbejde med Gartnernes Landspropaganda reklamen for afskÄrne blomster i efterÄret. 

INTERFLORA-DANMARK reprĂŠsenteres af Danmarksmesteren Grethe Nielsen, Aarhus ved Interflora World Cup i Holland.

1973

INTERFLORA INCs ’The Golden Mercury Award’ tildeles Fyrstinde Grace af Monaco.

INTERFLORA-DANMARK fÄr nyt bomÊrke i lighed med Norge og Sverige. Det vedtages pÄ generalforsamlingen og det nye bomÊrke skal virke fra 5. marts 1974.

FLORAGRAM-salget gĂ„r fortsat tilbage. Medlemsbutikkerne fĂ„r en kraftig opfordring til at gĂžre en aktiv indsats for salget af floragrammer. ’

INTERFLORA-KØB etableres som selvsténdigt anpartsselskab med Interflora-Danmark og DB som ejere. Det nye selskab erstatter ’Danske Blomsterhandleres Handelsaktieselskab DB’.

1974

INTERFLORA-DAG er 5. marts, hvor det nye logo for alvor prÊsenteres i alle 
medlemsbutikker over hele landet. 

INTERFLORA-KØB mÞder kraftig modstand fra isÊr kÞbenhavnske grossister, der mener, at INTERFLORA-DANMARK ikke skal drive konkurrerende virksomhed.
    INTERFLORA WORLD CUP afholdes I Miami Beach. Danske Holger Christensen bliver en fornem sÞlvmedaljevinder.

1975

INTERFLORA-DANMARK markerer 50 Ärs jubilÊet med reklamegaver til kunderne i form af nÞglevedhÊng og kuglepenne med det nye Interflora-logo og plads til pÄtryk af den enkelte medlemsbutiks navn, adresse og telefonnummer.

    INTERFLORA-DANMARKs 50 Ă„rs jubilĂŠum markeres pĂ„ Ă„rets generalforsamling pĂ„ d’Angleterre i KĂžbenhavn med Gladsaxe Pigegarde pĂ„ StrĂžget og uddeling af 8.000 roser.

INTERFLORA-DANMARK deltager i den fÞrste internationale INTERFLORA-UGE med succes. 

    INTERFLORA-KØB mÞder modstand hos en del medlemmer efter den fÞrste fÊlles vareforsendelse med varer, som skal vÊre at finde i alle medlemsbutikker. Det drejer sig bl.a. om poser med nÊringsmiddel fra Krislite og Pokon med Interfloras logo.

    INTERFLORAS ’Golden Mercury Award’ tildeles Dronning Sophia af Spanien.

1976

INTERFLORA-DANMARK fÄr udvidet sit gavesortiment under INTERFLORA-KØB med en INTERFLORA-SHERRY og INTERFLORA-PORTVIN samt rÞd- og hvidvin. Der er IKKE tale om en fÊlles vare i alle butikker, men i matriklen nÊvnes de butikker, som har det nye vinsortiment. Fra 1. maj er det muligt via afregningen at floragrafere vinordrer.
30 butikker er med fra starten. 

INTERFLORAS ’Golden Mercury Award’ tildeles Mrs. ‘Lady Bird’ Johnson – enke efter afdþde président Lyndon B. Johnson.

INTERFLORA-DANMARK er igen med i den internationale INTERFLORA-UGE, der lþber fra 7.-14. november under titlen ’Love and Peace through Flowers’. 

INTERFLORA INC. présenterer for fþrste gang et binderi – Et Verdensarrangement – som skal kunne laves og leveres i samtlige Interflora-lande. Arrangementet kommer med i den nye internationale matrikel. 

1977

INTERFLORA-DANMARK hĂŠver for fĂžrste gang siden 1972 gebyret for alle Floragramordrer.
    ForhÞjelsen skyldes lÞnstigninger pÄ nÊsten 45% i perioden 1973-1976.

INTERFLORA-KØB gÄr pr. 1. marts over til EDB-fakturering. Interflora-medlemmerne fÄr ikke lÊngere varekÞb debiteret over den mÄnedlige afregning, men skal betale direkte til Interflora-KÞb.

FLEUROP-INTERFLORA fejrer 50 Ärs jubilÊum med en blomsterhilsen til alle prÊsidenter og statsministre i Interflora-landene. 
INTERFLORA-DANMARKs hilsen gÄr til statsminister Anker JÞrgensen og den islandske prÊsident Kristjan Eldjarn. 

INTERFLORA INC. beslutter, at den internationale INTERFLORA-UGE skal vĂŠre en fast tilbagevendende begivenhed. I 1978 vil ugen ligge fra den 5.-12. november.

INTERFLORA-DANMARK har dÄrlig likviditet. PÄ generalforsamlingen fremlÊgges tanker om at afgiften til INTERFLORA lÊgges over pÄ ordrebelÞbene, som man kender det i de Þvrige nordiske lande og i Tyskland. 

INTERFLORA-DANMARK sÊnker aktivitetsniveauet i perioden 1977-79 med henblik pÄ at skabe et overskud pÄ kr. 80.000.

1978

INTERFLORA-DANMARK satser pÄ at fÄ Valentinsdag op at stÄ med udsendelse af hjerter og streamers til butikkerne samt pressemeddelelser til pressen.
    Resultatet blev beskedent, men det besluttes at fortsÊtte kampagnen for en ny blomsterdag i februar ogsÄ i 1979.

    INTERFLORA Golden Mercury Award tildeles Hendes MajestÊt Dronning Ingrid af Danmark. 

    INTERFLORAs ’De Zoeten Award’ for en ekstraordinér indsats tildeles E.M. Deichmann.

1979

VALENTINSDAG fÄr nyt reklamemateriale til alle butikker.
    ’Sig det med hjertet – Sig det med blomster’ er det nye slogan.

    INTERFLORA-DANMARK tilbyder at sende ordrer via telex i stedet for telegramordrer.

    VALENTINSDAG bliver ikke den succes, som man havde hÄbet trods stor reklameindsats. Danmark blev i dagene omkring 14. februar ramt af et voldsomt kuldefrembrud. Dagtemperaturerne nÄede blandt andet den 15. februar ikke over -7,5 grader i KÞbenhavn.

    INTERFLORA WORLD CUP finder sted i Melbourne i Australien. Danmark reprÊsenteres af Danmarksmester Birthe Gaardsmand.

    INTERFLORA-DANMARK Êndrer pÄ generalforsamlingen ordreafgiften fra fast afgift pr. ordre til en fast procentsats af omsÊtningsbelÞbet.  Samtidig gennemfÞres en forhÞjelse af Interfloras faste priser. 

    INTERFLORA-GAVEKORT godkendes pÄ generalforsamlingen, men mÄ udsÊttes pÄ ubestemt tid p.g.a. foreningens anstrengte Þkonomi.

 

 

1980

VALENTINSDAG er atter pĂ„ programmet med butiksmaterialer og pressekampagne. INTERFLORA INC. tildeler Hannelore Schmidt – hustru til den tyske forbundskansler Helmuth Schmidt – The Golden Mercury Award. INTERFLORA-DANMARK melder om ordretilbagegang pĂ„ helt op til 16% i forĂ„rsmĂ„nederne, mens omsĂŠtningen viser en beskeden fremgang pĂ„ 6% i samme periode.

1981

VALENTINSDAG er opgivet! INTERFLORA INC. tildeler skuespilleren Bob Hope ’The Golden Mercury Award’. INTERFLORA-DANMARK oplyser, at man tager mod blomsterchecks fra de nordiske lande og Tyskland.   INTERFLORA-DANMARK fĂ„r for fĂžrste gang vedtaget et forslag om en sĂŠrlig afgift til aktiviteter og reklame. INTERFLORA-GAVEKORTET introduceres i oktober i alle medlemsbutikker og stĂžttes af en stĂžrre landsdĂŠkkende presse- og reklamekampagne. 

1982

INTERFLORA INC. udsender ny international matrikel. I den anledning modtager alle danske medlemmer det international INTERFLORA-FLEUROP-FTD klistermÊrke med en kraftig opfordring til at sÊtte det op pÄ butiksdÞren sammen med det nationale Interflora-logo, sÄ kunderne fÄr Þjnene op for INTERFLORA DANMARKs internationale tilknytning og samarbejde med 48.000 blomsterhandlere i 127 lande.

INTERFLORA-GAVEKORT har sat forbrugernes fokus pÄ INTERFLORA, og det kan mÊrkes. December 1982 har en fremgang pÄ 25% i.f.t. Äret fÞr. 
Året som helhed viser, at tilbagegangen i ordremĂŠngden er standset. OmsĂŠtningsfremgangen for 1982 ligger pĂ„ kr. 1.750.000.

1983

De fĂžrste drĂžftelser omkring anskaffelse af Terminal-system. Det svenske MERCOM-system vĂŠlges.

1986

INTERFLORA Inc. Board of Directors holder Ă„rsmĂžde i KĂžbenhavn.

1987

TERMINAL-systemet forberedes i februar med uddannelse af ’Terminal-piloter’.

TERMINAL-systemet starter op i uge 11.
1.137 har deltaget i 70 kurser over hele landet.
10. april: Alle butikker har fÄet Terminal.

1989

INTERFLORA-DANMARK vedtager ny markedsprofil og godkender en reklameafgift pÄ 4.5%.
    MÄl: FÊlles markedsfÞring og profilering

    Hovedkontoret flytter fra Floras Allé i VanlÞse til Naverland i Glostrup.
    
    Nyt INTERFLORA-logo fra 1. maj

1990

INTERFLORA arrangerer salgskursus. 500 deltager i kurserne.

    INTERFLORA laver ”Dronningebuketten” i anledning af Dronningens 50 Ă„rs fĂždselsdag.

    INTERFLORA fÄr fagkonsulent: Viggo Christiansen (tidl. formand) ansÊttes.

    INTERFLORA kĂ„rer Carina fra Lykkehjulet som ’Årets mest blomstrende Person’.
    
    INTERFLORA prÊsenterer nyt butikssystem med design af Mogens GrÞnbech.

1991

INTERFLORA prÊsenterer Blomster-Guiden med 33 ideer til kunderÄdgivning.

    INTERFLORA starter Business Service – en forlþber for B2B.

INTERFLORA tilbyder nye facader til alle medlemmer i en fordelagtig ordning med store tilskud. MĂ„let er ensartet profilering af Interflora i hele landet.

INTERFLORA udbetaler for fÞrste gang MEDLEMSBONUS pÄ 1% af den afsendte ordremÊngde.

ÅRETS INTERFLORA-BLOMSTERHANDLER kĂ„res for fĂžrste gang.
 

1992

INTERFLORA afholder DM i Forum pĂ„ forbrugerudstillingen ’Et liv med Blomster’ og har egen stand ’Sig det med Blomster’. 20.000 gĂŠster besĂžgte udstillingen.

    INTERFLORA er buketsponsor pĂ„ TV3’s program ’Fuldt Hus’.

1993

INTERFLORA kendes nu af 77% af danskerne. I 1989 var tallet 57%.

    INTERFLORA runder 450 medlemmer.
    
    INTERFLORA markedsfĂžres massivt med populĂŠre TV-reklamer hele Ă„ret. ’Dr. Livingstone’ og ’Julemanden’ bliver alles eje. 

INTERFLORA kan notere sig en fremgang pÄ 25% i ordretal og omsÊtning i.f.t. 1992.

1994

INTERFLORA introducerer STJERNETEGNSBUKETTEN i 12 varianter og med 12 individuelle Stjernetegnskort.

    MORS DAG massiv med egen TV-reklame. Fremgang pÄ 56% i.f.t. 1993.

1995

100 butikker har fÄet ny facade

INTERFLORA-bonus pÄ 2.5% til medlemmerne

INTERFLORA med i DR’s ”Superchancen” pĂ„ 15 mio. lodsedler og som gevinstsponsor.

INTERLORA Ăžger det faglige kvalitetskrav til medlemsbutikker.

INTERFLORA hĂžster stor anerkendelse for sin reklamefilm ‘Mors Dag’ pĂ„ 6. Nordiske Reklamefestival i Helsingfors.

1996

INTERFLORA gÄr all in pÄ VALENTINSDAG med stor succes:
    + 60% pÄ indenlandske ordrer
    + 28% pÄ udenlandske ordrer

    FLEUROP-INTERFLORA fejrer 50 Ärs jubilÊum i KÞbenhavn.

1997

VALENTINSDAG sĂŠtter ny rekord:
    + 54% i.f.t. 1996

    INTERFLORA klar med fÞrste hjemmeside pÄ internettet

1998

INTERFLORA tilslutter Diners Club – det fĂžrste nordiske kreditkort pĂ„ internettet.

INTERFLORA-fÊllesannoncering i efterÄret for 375 butikker i 32 aviser med samlet oplag pÄ 1.115.000 eksemplarer.

1999

INTERFLORA og HJERTEFORENINGEN gÄr sammen om kampagne pÄ VALENTINSDAG.
    Fremgang pÄ 30% i.f.t. 1998.

INTERFLORA stÄr for fÞrste DANKORTSTRANSAKTION den 12. april. Buketten gÄr til Erhvervsminister Pia Gjellerup.

INTERFLORA sĂžsĂŠtter sin hjemmeside med internethandel den 12. april
Alle medlemsbutikker tilbydes egen hjemmeside under Interfloras hjemmeside.

Ny markedsundersĂžgelse: 97% kender nu INTERFLORA DANMARK.

INTERFLORAs direktĂžr Lars Steen indvĂŠlges i Fleurop-Interfloras bestyrelse.

50% af Interflora-butikkerne har nu udskiftet terminal med PC.

Mors Dag: fremgang pÄ + 25% i.f.t 1998.

INTERFLORA kĂ„res som Ӂrets ButikskĂŠde” af Detailbladet.

INTERFLORA nÄr for fÞrste gang over 400.000 ordrer

INTERFLORA opretter direkte ordre-telefon 77 77 77 77

INTERFLORA opretter eget indkþbsselskab ”Flower Direct” med direkte kþb af blomster i Holland.
 

2000

INTERFLORA gÄr sammen med Bloemen Bureau Holland i en massiv markedsfÞring af VALENTINSDAG pÄ alle media-platforme.

    + 30% fremgang pÄ ordrer i.f.t. 1999

    Rekord pÄ internet-ordrer.

    INTERFLORAs hjemmeside fÄr top-karakter af forbrugerne (3.199 kundesvar):

    Kvalitet    75% - super/flotte

    Levering    80% - fin levering til tiden

    Brugervenlig    75% - nem hjemmeside

    Interflora    90% - positive

2001

INTERFLORA skifter til ensartet EDB-system for alle butikker med flg. forbedringer:

    - Nyt Windows ordresystem    

    - Oprettelse af Intranet

    - Adgang til internettet

    VALENTINSDAG viser fremgang pÄ 75% i.f.t. 2000

    INTERFLORA vinder GULDLØVEN – reklamebranchens Oscar – i Cannes for serien ”Husk hvad blomster kan gþre”.

    INTERFLORA vinder 2 x ARNOLD. Idéprisen, for bedste reklamefilm og InstruktÞrprisen for bedste 4-kampagne. 

    INTERFLORA er EURO BEST FINALIST i TV/Cinema med ”Meatballs” og vinder af EURO BEST i TV/Cinema med samme film. 

    141.494 ordrer pÄ Interfloras hjemmeside.

    INTERFLORAs generelle fremgang:

+   8,1.% i ordrer

+ 13,6% i omsĂŠtning

    483 medlemmer i INTERFLORA DANMARK.

2002

INTERFLORA hédres som ÅRETS ANNONCØR af Dansk Reklamebranche.

    INTERFLORA vinder 3 x GULDKORN for serien ”Husk hvad blomster kan gþre” (kampagnen sélges bl.a. til Frankrig).

    INTERFLORA hÊdres med E-HANDELSPRISEN.

    B2B-pilotprojekt gennemfÞrtes med stor succes.

2003

INTERFLORA noterer ny imponerende fremgang:

    +    6,8% i ordrer

    + 15,8% i omsÊtning

    INTERFLORA hyldes pÄ generalforsamlingen over den imponerende udvikling:

    1990/91    211.412 ordrer / 20,1 mio. i omsÊtning

    2001/03    504.364 ordrer / 68,9 mio. i omsÊtning

    INTERFLORA prÊsenterer sit VINKONCEPT med 5 vine.

INTERFLORAs hjemmeside kÄres til BEDSTE HJEMMESIDE af Berlingske Tidende.

2004

INTERFLORA markedsfÞrer FARS DAG massivt i TV pÄ det nye vinkoncept.

INTERFLORA hédres med ARNOLD for reklamefilmen ”Vejbump”

2005

INTERFLORA DANMARK A/S er nu en realitet.

    INTERFLORA fÄr sin egen butiks-/indretningskonsulent

INTERFLORA er shotlistet til 4 GULDKORN; Bedste vedvarende kampagne, print/B2C, reklamefilm og integreret reklame.

INTERFLORA tilbyder alle medlemsbutikker gratis hjemmeside under Interfloras hjemmeside.

INTERFLORA har 37.368 vinordrer (20.010 i 2004)

2006

INTERFLORA vinder BRONZELØVE for plakatserie

2007

INTERFLORA kÄres som WEBCHAMP 2007 af ComputerWorld.

    INTERFLORA fÄr chokolade i sortimentet.

2008

INTERFLORA fÄr ITALIENSKE SPECIALITETER i sortimentet. Konceptet udviklet i samarbejde med italienske Alfredo Tessio. 

2009

INTERFLORA vinder ADVERTISING EFFECTIVENESS AWARD for reklamefilmene “Husk hvad blomster kan gþre”.

    INTERFLORA har nu 490 medlemmer.

2010

INTERFLORA prĂŠsenterer ny sortiment orienteret reklamefilm-serie ”Der er mange mĂ„der at sige det pĂ„â€.

    INTERFLORA introducerer In-Store TV

    INTERFLORA introducerer ”Design-selv-kort”

2011

Alle PC’ere udskiftes / overgang til GooSe-ordresystem

    INTERFLORA introducerer Sommerlier Collection i vin.

    INTERFLORA er vinder af EURO BEST med ”White Horse”

2013

167 medlemsbutikker har nu Interfloras e-shop modul pÄ deres hjemmesider.

    INTERFLORA lancerer egen chokolade under navnet CHOCHO

    INTERFLORA vinder publikumsprisen til True Award for ”Old Love”.

2014

INTERFLORA fÄr ny direktÞr med SÞren Flemming Larsen den 1. juli.

INTERFLORAs nye reklamefilm – Circus Love - fĂ„r begejstret modtagelse i ind- og udland

INTERFLORA vinder bronze til True Award for ”Mors Dag”.

2015

INTERFLORA fÄr ny strategiplan.

    3 x WOW – Service – Kvalitet – Levering – bliver fremtidens succeskriterier.

    INTERFLORAs nye reklamefilm – Goth love – er mĂ„lrettet yngre forbrugere

    INTERFLORA starter Interflora Academy den 20. april.

INTERFLORA stĂžtter sammen med Red Barnet udsatte bĂžrn i Danmark i kampagnen omkring MORS DAG. Kampagnen lĂžber fra 10. april og frem til Mors Dag.

INTERFLORA prÊsenterer egen Þl-serie under navnet ASK i maj. 

INTERFLORA lancerer 4767-vasen fra Michael Andersen.

INTERFLORA etablerer egen indkĂžbsafdeling.

INTERFLORA og TV3 blĂŠnder op for ’Blomster til Stjernerne’ – et nyt TV-koncept med blomster, kreativitet og hĂ„ndvĂŠrk i centrum.

INTERFLORA blev den helt store vinder ved reklamebranchens True Awards:

ÅRETS FILM        Circus Love    GULD

BEDSTE FILM TV/BIOGRAF    Circus Love    GULD

BEDSTE FILMMUSIK    Circus Love    GULD

BEDSTE PRODUCTION    Circus Love    GULD

BEDSTE FILMKAMPAGNE    Interflora    SØLV

ÅRETS ANNONCØR    Interflora

INTERFLORA vinder 2 x Guld, 1 x SĂžlv og 2 x Bronze ved Creative Circle Award.

Filmen ’Circus Love’ vinder 2 x Guld for bedste instruktion og bedste cinematografi samt 1 x Sþlv for bedste film. Mors Dag prémieres med Bronze for bedste film og bedste radiospot.

INTERFLORA kommer pĂ„ Cannes shortlist for ”Odd Love”.

2016

INTERFLORA gĂ„r sammen med RĂžde Kors ind i kampen mod ensomhed med kampagnen ”Blomster mod Ensomhed”.

    INTERFLORA etablerer egen marketingafdeling. 

    INTERFLORA modtager en DON DRAPER pris for TV-konceptet ”Blomster til Stjernerne”.

    INTERFLORA vinder en Advertising Effectiveness Award for kampagnen “Sex sélger, men fþlelser sélger bedre”.

    INTERFLORA vinder 4 flotte statuetter til Creative Circle Award. Guld i kategorien film/cinema og TV med filmen ”Odd Love”. SĂžlv i kategorien direction ogsĂ„ med ”Odd Love”. Bronze i kategorien film/cinema og TV med filmen ”BedsteforĂŠldre” og bronze i kategorien, print, med ”Nu med Ăžl”. 

    INTERFLORA Þger fokus pÄ de sociale medier.

INTERFLORA prÊsenterer POSY-konceptet.    

    INTERFLORA ivÊrksÊtter lÞbende TilfredshedsundersÞgelser blandt kunderne

INTERFLORAs direktĂžr SĂžren Flemming Larsen indvĂŠlges i Fleurop-Interfloras bestyrelse.

2017

INTERFLORA lancerer i april ny interflora.dk pÄ platformen Drupal.

INTERFLORA lancerer et CRM-program, med ambitionen om at skabe ’loyalitet’ og personaliseret kommunikation til kunderne. 

    INTERFLORA lancerer egen ASK-Gin.

INTERFLORA lancerer eget eksklusivt chokoladebrand: Orangeri. Herunder fire forskellige smagsretninger med afsÊt i florauniverset (Nord, Syd, Øst, Vest).

INTERFLORA lancerer eget specialitetsbrand: Flora & Evergreen. Med denne produktlinje ensrettes udtrykket blandt specialiteter i sortimentet.

INTERFLORA vinder en Advertising Effectiveness Award for kampagnen: ”Eksperimentet der gik galt med vilje”.

INTERFLORA vinder to statuetter til Ă„rets Creative Circle Award. En bronze i kategorien film/cinema og TV for ”It’s Complicated” og en bronze i kategorien direct/activation med ”Vi ta’r skylden”. 

    

INTERFLORA vinder en international design-pris til Design Effectiveness Award i London for vores egen ASK Ăžl.

INTERFLORA vinder desuden Epica bronze for ”Helping Hand” samt bĂ„de EuroBest bronze og Effective Award for ”Det store mor-eksperiment”.

    

Bestyrelsen og direktion indgÄr et Aftalebrev om et evt. salg af INTERFLORA og to underliggende selskaber. 

2018

INTERFLORA gÄr efter et 10 Ärs langt samarbejdede med reklamebureauet Brandhouse i et kreativt pitch. I maj 2018 indledes samarbejdet med det nye reklamebureau &Co. 

    INTERFLORA lancerer nyt og forbedret intranet til alle medlemmerne. Den nye platform skal gÞre det endnu nemmere for medlemmerne at fÄ adgang til al relevant information. 

    INTERFLORA Þger fokus pÄ den yngre mÄlgruppe og de forskellige produktbrands i kommunikationen. Resultaterne vises i Þget kendskab til bÄde brand og produkter (ASK Þl, Orangeri) og et betydeligt lÞft i salg pÄ tvÊrs af produktkategorier.

    

INTERFLORA vinder to flotte priser til Ärets Creative Circle Award: Guld i Packaging Design/food for Orangeri og sÞlv for Melting Hearts i advertising/animation. 

    INTERFLORA vinder guld til Splash Award i kategorien: Bedste E-commerce website. 

    INTERFLORA Danmark kvalificerer sig til Verdensmesterskaberne i Blomsterkunst i Philadelphia 2019.

    INTERFLORA lancerer en eksklusiv ’Flora-lakrids’ i samarbejde med Johan BĂŒlow.  

    

    Den offensive og nytÊnkende marketing- og PR-strategi (nyt interflora.dk, CRM-program, Þget fokus pÄ sociale medier og nye film) viser sine resultater pÄ centrale mÊrkedage: 

INTERFLORA viser fremgang pÄ Valentinsdag pÄ +30% ift. 2017

INTERFLORA viser fremgang pÄ MORS DAG med +10% i maj ift. 2017

INTERFLORA viser fremgang pÄ FARS DAG med +61% ift. 2017 (med salget nÄede vi 5 gange mere end pÄ en gennemsnitlig salgsdag)

    INTERFLORA kÞber sig ind i NÊstved Bryghus A/S.

INTERFLORA og to underliggende selskaber foreslÄs solgt. Salget vedtages med massivt flertal pÄ en ekstraordinÊr generalforsamling. KÞber er INTERFLORA Frankrig. 

En ny ĂŠra som privatejet selskab tager sin begyndelse;

Interflora Frankrig (My Flower – ITDK Holding A/S) kþber Interflora Danmark A/S, Interflora Kþb ApS og Master Leasing ApS.

CEO, SÞren Flemming Larsen og CMO, Zvi Goldstein indtrÊder som partnere i de tre selskaber sammen med de nye franske ejere. 

Efter salget til Frankrig skifter foreningen navn til:

Foreningen af Interflora florister

INTERFLORA begynder at arbejde med maskinlÊring og kunstig intelligens, for sÄledes at kunne forstÄ kundernes kÞbsintention og derved skabe endnu bedre mÄlrettet kommunikation. 

INTERFLORA vinder to flotte priser til Ă„rets Rambuk. Med e-mail kampagnen ”Sig det med AI” vindes Marketing Automation prisen og Ă„rets Grand-Prix. 

INTERFLORA présenterer en ny brandplatform: ”Husk Hinanden”. 

INTERFLORA lancerer et nyt ordresystem, IFOS. 

341 medlemmer i INTERFLORA

2019

Interflora viser en ordrefremgang pÄ +11% til Valentinsdag

Interflora viser en ordrefremgang pÄ +32% til Mors Dag

Vi er stolt nomineret i 5 kategorier til Ă„rets Danish Digital Award. Vinder 1 guld i Personalisering og 2 bronze i henholdsvis Commerce og Analytics & AI.

Alle 3 med casen 'Sig det med AI', udviklet i samarbejde med Responsive